KAWAN-KAWAN SAYA

Friday, 30 January 2015

Belajar Tahfiz Kat Akademi Tahfiz Al-Quran As-Sakinah Putra Perdana, Puchong

Aku dari dulu memang tak putus-putus kaji pasal tahfiz. Memang minat sangat nak hantar anak aku masuk tahfiz. Sasaran utama aku adalah Haiqal.

Sebelum ni pernah hantar Haiqal belajar tahfiz kat sekolah agama dia... tapi bertahan setahun jerk... tak pasti kenapa.. sebab dia memang cakap dia tak nak teruskan tahfiz tu. Mula-mula aku hangin jugak.. sebab aku memang bersungguh untuk terapkan 1 rumah 1 haffiz. 

Sebelum ni pernah jugak aku hantar Along ngan Haiqal join kem tahfiz kat masjid...  memang aku teruja sangat kalau ada program berkaitan tahfiz ni. 

Baru-baru ni aku dapat tahu kat Surau As Sakinah Putra Perdana Puchong ada tahfiz.  Owh ye... tahfiz kat As Sakinah ni kalau sepenuh masa dari pukul 0700am sampai 0930pm. Faktor masa yang tidak membebankan itu membuatkan aku semakin nekad untuk hantar Haiqal.

Kalau ikutkan aku... aku nak Haiqal belajar tahfiz sepenuh masa. Sebab aku rasa dalam tempoh 3 tahun (sekarang Haiqal 10 tahun) sekurang-kurangnya dia mesti boleh hafaz 10 juzuk. Impian aku tu...

Bawak Quran Sendiri

Semalam.. aku bulatkan hati untuk hantar dia belajar kat surau a.k.a madrasah tu. Pagi-pagi siapkan anak-anak.. yang mana sekolah agama.. aku hantar sekolah agama.. yang mana sekolah kebangsaan... aku hantar sekolah kebangsaan. Pas tu terus ke madrasah jumpa ustaz yang uruskan tahfiz tu.

Sebelum tu aku dah mesej  ustaz nak cuba dalam masa 2 hari. Nak tengok kemampuan anak aku. Ustaz pun cakap ramai jugak mak bapak yang cuba hantar nak nengok kemampuan anak2.. Ustaz kata boleh.. so sebelum nak masuk awal bulan lain.. aku cuba ler 2 hari ni.


Makan minum semua kat madrasah.. mandi bagai.... masa pergi tu aku bekalkan dia bantal kecik.. nak pakai utk tidur tengahari. Alatan mandi.. baju..tuala..quran... peralatan tu semua untuk percubaan fulltime.

Semalam... masa nak tinggalkan dia.. dia nanges sikit... keluar air mata.. kekekek takut kot.. aku cakap ler jangan le nanges... ibu hantar angah kat madrasah ni sebab ibu nak angah  berjaya dalam hidup. 

Aku pun terangkan kat dia.. balik nanti bagitau..kalau mampu ikut program fulltime.. ikut ler.. maksudnya aku kene uruskan bab berhenti sekolah. Kalau tak mampu fulltime cukup sekadar part time ajer.

Suasana Yang Tenang

Masa tempoh percubaan ni aku cakap kat ustaz nak amik dia petang... sebelum maghrib gitu... ustaz kata boleh... tapi kalau ari biasa tak leh.. hhmm.. dia kata nanti semua nak balik awal... hehehehe

Petang tu.. lepas balik dari keje... aku bergegas ke madrasah...nak ambik dia... sebab dah janji nak ambik petang. Sampai je kat sana... aku nampak budak2 tahfiz tu tengah dengah tazkirah petang.

Masa nampak angah sekali berkumpul dengar tazkirah tu... hanya TUHAN yang tahu betapa syukurnya aku.. betapa bertuahnya aku... betapa bahagianya aku... nengok anak aku merapatkan diri dengan TUHAN. 

Lepas Tazkirah Asar
(tak tau apa yang diorang sebut..aku sebut tazkirah je) 

Aku terus lambai dia... takut dia tak perasan aku dah sampai. Kang kecik ati lak..dah janji amik awal... Sampai je dia terus kemas beg. Sambil tu dia kata.. "ibu angah tak sempat mandi ngan main lagi" owh... dia dah ada kawan... dia suruh ambik malam. Aku tanya balik.. betul ni... haah... amik malam..  Aku pun balik.. Senang hati jugak aku bila respon yang agak cantik dari dia.

Dah ada kawan

Tak jadi balik petang... dia siap kata lenkali nak bawak bola takraw nak main masa riadah petang. Katanya ada gak kengkawan kat sekolah dia yang belajar kat madrasah. Alhamdulillah... 

Malam pukul 9.30 kelas habis. Lepas tu balik. Sambil dalam kereta aku tanya dia.. seronok tak... dia kata seronok.. esok nak datang lagi tak.. dia kata nak.. tapi.. opss.. bertapi... aku dah resah bila dia sebut tapi.. huhuhu

Angah kata kalau hari rabu ngan hari apa tah dia nak pergi sekolah kebangsaan boleh tak.. aku kata kenapa.. dia cakap saje2..  pada pandangan dan naluri keibuan aku... bila dia cakap macam tu.. itu adalah satu keputusan... keputusan dari hati dia.. ... dia masih mahu ke sekolah kebangsaan. 

Aku buat keputusan untuk hantar dia belajar kat madrasah separuh masa. Petang.. Dari pukul 2.30petang sampai petang... Itu adalah keputusannya.. Semoga apa yang aku rancang untuk Haiqal mampu membuat dia menjadi insan yang berguna dunia dan akhirat. Itu impian aku. 

Kepada Angah.. ibu doakan semoga Angah berjaya menjadi seorang huffaz yang berjaya.. Ibu sayang Angah dunia dan akhirat.

Owh kalau sesapa area Puchong nak hantar anak kat madrasah anak aku tu... meh ler.. sebab madrasah tu boleh balik.. kat bawah ni ada poster madrasah yang aku share.


Tahfiz As Sakinah




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...