KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, 23 July 2014

Biskut Sarang Semut

Biskut ni memang pebret aku dari kecik. Masa dulu2 mak aku selalu buat biskut ni... pas tu timbul zaman kemalasan mak.. adik aku amik alih buat biskut ni... eh..eh... adik aku tu jantan.. tapi memang dia yang buat biskut tu.. hehehehe naper.. tak percaya...

Aku memang berangan nak buat biskut ni.. tapi sebab malas...membuatkan aku tangguhkan rancangan aku untuk buat biskut tu.... fikir punya fikir... aku tetiba dapat kekuatan nak buat biskut tu.. tapi aku guna semua baarang-barang yang dah ada. Sebab sebelum ni aku dah buat biskut coklat cip...ada ler lebih bahan2 macam butter... coklat rice... 

Kali ni aku ubahsuai sikit pakai barang2 yang aku ada... contohnya.. aku pakai gula perang.... kalau dalam resepi pakai gula halus atau gula kaster... sebab sayang punya pasal... aku pakailah gula perang tu.... pas tu adunan aku buat 1 adunan setengah...

Butter.. 300gram


Cair pun

Butter ni keras giler.. baru keluar dari peti ais... aku tunggu punyalah lama nak lembut... alih2 aku sumbat masuk dalam microwave. Ha...cair pun ko butter. Sengaja nak menguji kesabaran orang yang berpuasa yek... kekekeke

 Gula perang.. 300gram

Putar

Okeh.... aku tau...aku tau.... cara lama... sebenarnya aku malas nak keluarkan mixer tu... nanti nak basuh lagi... aku ni dah ler malas.... lagi pun leh excersize... nak kecikkan lengan aku yang menggelembung umpama belon ni... ngehehehe..

Sambil tu aku taruk telur kuning 1 bijik setengah... pas tu letak asen vanilla... tu ikut suka... aku tak ikut sukatan pun... main tuang ajer... asal bau wangi... kira ok ler.... lenguh jugak memukul adunan tu... tapi semangat punye pasal.. aku teruskan juga....

 Tepung ... 600gram... 

Banyak giler biar betul.... betul lah... kalau 1 adunan 400gram... ok kat sini selalunya zaman mak aku buat dulu.. dia tak akan campurkan dengan tepung lain... dia pakai tepung kastard sepenuhnya... warna pun nanti jadi terang benderang.... tapi tadi sebab aku tak cukup tepung kastard... maka aku pakai 400gram tepung kastard... 200 gram tepung ros...janji tepung tu 600 gram... tak kisah ler nak buat  300gram tepung kastard... 300gram tepung ros.. mana-mana ler...janji 600gram...

kalau ikut arahan..dia suruh masuk sikit sikit... tapi aku masukkan sekali arung ajer... senang... tak yah nak sikit2. Aku memang orang yang pemalas... nak buat kerja pelan-pelan.. ajer tak minat... aku minat buat kerja cepat..pantas dan ringkas... hahaha....  dasar.... oppss...

Dah siap

Adunan ni dah siap... kalee agak kusam sebab aku pakai gula perang. Biasa kalau pakai gula kaster... kaler dia terang benderang...

Nak buat sarang

Aku pakai tapis kopi ni nak buat adunan tu berderai... sebab ringkas..pantas... cuma dia tekstur dia tak berapa mengurai. Kalau sagat tekstur dia agak lawa... lantakkan ajer... janji nama biskut tu sarang semut... ekekekek...

Dah bersarang

 Nak bakar

Siap bakar

 Aku bagi driver van sekolah anak aku

 Parut

Ni dah last-last... yang kat bawah..bawah... bila adunan tu bertindih.. dia jadi melekat balik... so adunan yang sikit tu aku sagat pakai penyagat... lawa jer nampak..berbanding yang aku pakai penapis tu... Yang pakai penapis tu nampak tekstur dia serupa oat choco...

 Penuh Balang... untuk mak

Adunan tu dapat dalam sebalang setengah... kira banyak jugak ler.. sajer-sajer nak merasa air tangan sendiri... beli beli jugak... orang kata semangat tengah ada... buat ler.. kira ahun ni aku dapat 2 jenis biskut raya.. satu coklat cip... satu lagi biskut ni ... sarang semut... hehehehe... berjaya....








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...