KAWAN-KAWAN SAYA

Friday, 20 September 2013

Makan Malam Semalam


Wah..lama gile aku tak update blog... Sian blog ni... bersawang berambut bagai... heheheh sebenarnya aku tak de mood dah nak update... banyak no benda nak difikir selain nak fikir apa yang nak di letakkan dalam blog ni... 

Owh... citer pasal makan malam semalam... aku saje nak kongsi kat sesaper jerk le... mana tau kalau nak buatkan...orang sesat datang umah ke.. mak mertua datang ker.... hahahah macam le istimewa no resepi ni... NASI AYAM... kekekekek

Aku dah sememangnye pemalas.. Nak-nak bila datang malas yang amat le sangat.... Kalau buat nasi ayam tak yah nak fikir lauk apa... kuah apa... sayur apa... sambal apa yang nak di gu kan dengan nasik....  Barang2 pun dah sedia ada kat dapur.. cuma singgah kedai beli ayam jer sekor....

Nasi ayam aku pun bukan yang susah bagai... rebus itu...rebus ini.... Aku punye nasik ayam xpress... campak2 jerk... janji masuk perut..kenyang...
 
Nasi ngan sup ni pakai rempah yang sama.... Tumis bawang putih..bawang merah..halia..ngan rempah tumis (kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih) Aku bahagi 2... satu untuk nasi.. satu untuk sup...


Nasik

Nasi tu masak macam biasa... sukatan nasik putih tu... pas tu letak bahan yang dah tumis tadi... baling kiub ayam dalam 2 ketul...  letak garam sikit... kalau nak kuning letak kaler kuning atau serbuk kunyit sikit... Ingat tau sukat air macam masak nasik biasa tau... 

Bila nasik dah separuh kembang tu.. kacau sikit... sebab takut kiub ayam tu berketul kat nasik.. nanti masin... Pas tu tinggal je.. biar dia masak cam biasa... kalau rajin gembur nasik bila dah masak...  Kalau tak gembur pun tak per...

Sup
 Sup ni pulak panaskan periuk masukkan pakai rempah yang dah tumis tadi. balingkan bunjut sup... letak air... kiub ayam seketul.. dua... pas tu letak garam.. Siap...

Sambal cili ngan kicap

Kicap plak.... Ambik sup tadi... masukkan kicap ngan sos tiram... panaskan atas dapur dalam 4 minit sudah... siap kicap... kekekek cepatkan.. nama pun xpress..

Sambal cili lak aku pakai bawang putih ngan cili merah...blend sampai hancur.... masuk dalam periuk... panaskan.. taruk gula... garam... cuka ngan aji sikit.. kalau nak sambal tu pekat boleh letak tepung jagung sikit.. nampak cantik le kuah tu pekat.. macam kat kedai..... masak sampai mendidih.. 

Sambal cili ni aku pakai resepi mak aku... memang sama jerk macam resepi orang lain.. tapi aku tak pernah ubah pun resepi sambal tu.. sebab memang kene ngan tekak aku.... 

 Ayam

Aku goreng jerk ayam ni.. macam ayam goreng biase jerk... memula aku nak buat ayam goreng rempah.. tapi nengok dalam peti ais, serai tak de.. alah... goreng biasa jerk.... cuma aku letak tepung jagung sikit dalam 3 sudu nak bagi rangup...

Kalau mak aku buat dulu...dia rebus ayam ni .. air rebusan tu dia masak nasik ngan buat sup... tiba ke aku... tak koser buat sumer tue.. renyah... tapi aku tau le nak buat cam ne.. cara tu... bukan tak tau.. kekekek

 Ulam Timun

Aku ulamkan dengan timun ajer.. sebab kalau beli tomato ngan salad anak2 aku n Mr. Chinta tak makan...  Senangkan nasi ayam aku buat... Xpress... dalam 45 minit siap semua.... beressss.....

Ni lah antara resepi time aku malas....tapi semua kekenyangan bila makan... suka...suka... aku suka kalau masakan aku laku... heheheh

OKlah... kalau aku rajin lagik.. aku tepek cerita lagi.... Babai..





2 comments:

  1. Samalah menu kita..hihihi..skg tgh atkins jugak eh?? best ade geng ni..haha..nanti kita update perkembangan terkini ek.. sy ni tak berapa nak turun sgt berat sebab selalu ngelat.wkakaka.. Baru je 2 minggu.. tp induction bnyk durhaka :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah..kununnye atkins.... tapi dah tak induction ....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...