KAWAN-KAWAN SAYA

Tuesday, 25 June 2013

Nasi Ambeng... oh nasi ambeng

Mingge lepas mak aku kata teringin nak makan nasik ambeng. Ntah mana dia tau nasi ambeng tu aku pun tak tau.... So disebabkan dalam family aku tu dah ada orang jawa... maka aku pun cadang buat sendiri nasik ambeng tu.

Owh siapa yang jawanye.... heheheh kakak ipar aku jawa.... adik ipar aku pun jawa... laki aku pun jawa.. ngehehehe tapi belah laki aku tak de nasi ambeng...ambeng nie... belah sana lebih ke pecal... gitu... hehehehe 

Ok... bila dah masing2 setuju nak buat nasi ambeng... bahan pun dicari kat pasar... pagi2 semangat tuh... cari barang2. heheheh

Nasik masak cam biasa ler... nasik putih jerk. Pas tu aku buat serunding... ayam masak kicap, goreng ikan masin ngan mee goreng.

Serunding

Ayam masak kicap

 Ikan masin bulu ayam

Mee goreng

Pas tu adik ipar aku lak buat sambal jawa  ni... ntah dia kata sambal singapore.... mana2 ajer lah... tapi kalau tak makan nasik ambeng pun sambal ni sedap jerk. Kat kampung Mr Cinta kaler itam sambal ni... jawa gak.. kekekek

Sambal Jawa

Kakak ipar aku lak import resepi dari Kota Tinggi... Urap nama dia... aku rasa kalau tak de urap.. maka nasi ambeng tak sempurna.. ye ker....Ramuan dia aku tak pasti sangat.. tapi ader cekur... . Sedap ratah urap ni... selalu aku makan tak de cekur... aduss... raca cam dalam pantang...
 

 Urap

Bila dah di comibe... combinekan lauk-pauk tu jadilah nasi ambeng... kalau nak ikut lauk dia biasa2 jerk... tapi masyaAllah...banyaknye bila dah letak dalam 1 pinggan. Ngeri kekekek

 Nasi Ambeng

Secara kasarnye nasi ambeng ni pada selera aku... biasa-biasa jerk.... boleh makan... tapi aku tak bertambah pun makan... orang kata so so ... hehehehe... Lenkali orang tanye pernah makan nasi amberng tak.... aku pun leh ler jawab... pernah...





2 comments:

  1. chef obie memang suke nasi ambeng..kalau kat kg buat kenduri.. tahlil arwah..menu utama mesti nasi ambeng..terbaik...paling suke pat belah ayam..heeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sebab ipar duai banyak orang jawa... so belajar mempelbagaikan masakan.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...