KAWAN-KAWAN SAYA

Monday, 26 March 2012

"Ibu Nak Main Kat Luar"

Selalunye dialog kat tajuk tu Haiqal rajin tanye aku. Ye lar.. anak2 aku ni tak berani keluar rumah tanpa pengetahuan dan keizinan aku. Mula2 aku kata kat diorang kalau nak main kene kemas bilik ngan study area. 

Maka bertungkus lumus 2 beradik tu berkemas. Ada yang mengelat... mengelat lah... ada yang betul2.... maka betul2 buat... akhirnya kemas jugak 2 tempat tu sebagai syarat yang aku letakkan untuk main kat luar rumah. heheheh...

Sebenarnya aku ni tak rajin nak bertenggek kat tembok umah tu... ye lah.. kalau budak2 ni main kat luar rumah memang aku atau hubby aku kena bertenggek kat tembok sebab tunggu derang main. 

Buat masa ni aku tak berani lagi nak biarkan anak2 aku main tanpa pengawasan dari aku laki bini. Macam2 perkara yang kita dengar sekarang membuatkan aku lagi tak yakin nak bagi anak2 aku bebas tak tentu pasal.

Sorry yek anak2.. bukan ibu tak kasik korang bebas tapi keadaan semasa membuatkan dunia korang jadi macam tu... biar orang kata ibu kongkong hidup korang... janji ibu tak menangis kemudian hari.

Abah tengah membega basikal Haiqal

Suka korang hek dapat keluar

Tak serik pun ShahFiq ni

Shahfiq pun main gak basikal. Tak de istilah serik dari dia nie.. dagu dah bertampal pun tak kisah... janji dapat main basikal. kekekeke

Kadangkala bila teman anak2 aku main basikal teringat zaman dulu2. Zaman aku darjah satu macam Haiqal aku dah main kat luar ngan adik beradik aku.. darjah dua macam along lak dah main ngan kawan2 pusing taman... 

Tapi waktu tu masih selamat untuk anak2 kecik menerokai dunia. Untung aku rasa dilahirkan tahun 80an. Sekurang2nya aku masih sempat menikmati kebebasan zaman kanak-kanak.


Anak-anak aku ni pun aku bagi main depan umah jerk.. asal jangan hilang dari pandangan mata aku sudah. Kalau hilang maka aku mula membebel... paling habis geram.. masuk duduk dalam umah.. 

Kekekkeke... tapi hari tu derang tak hilang dari pandangan mata aku.. Dah tau kot kalau buat macam tu maksudnye tak lama dapat main kat luar.



Main lah ... ibu tunggu kat tembok... ingat jangan main jauh-jauh... tengok kereta kulu kilir... 

Kayuh

Aksi Haiqal

Haiqal ni selalu beno buat stunt. Angkat tayar depan lah... tayar belakang lah... brek pusing2 lah.. ntah aku pun tak reti nak menyebutnye.... hish... budak sorang ni.. jatuh kang satu hal lak... 

Naper lak nie... owh... nak betulkan tayar...

Dah ok

Lepas dah nak dekat pukul 7 jerk... aku pun panggil masuk...  duduk lepak2 kejap.... mandi..... ha.. amacam main kat luar... owh... sebelum masuk aku dah warning... jangan sebut penat... jangan sebut sakit.. lenkali tak de main kat luar kalau sebut 2 ayat tu. 

Kekekekek bukan apa.. kalau tak nanti bila time study malam derang cerita penat lah.... sakit kaki lah.... jadi satu punca derang tak moh study.... pantang Mak Jemah... kekekekeke




2 comments:

  1. betul la sekarang ni kan kita kena berhati2x dengan pergerakan anak2x kita... semoga kita semua dilindungi dari perkara2x keburukan... aminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah.. moga semuanya selamat dan dilindungi

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...