KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, 28 March 2012

Bukak Jahit Kat Dagu ShahFiq

Semalam aku bawak ShahFiq klinik untuk bukak jahitan yang ada kat dagu dia. Dah kering nampaknye. Masa dalam keter dia dok tanye pasal nak bukak jahit tu. heheheh dia takut kowt.


Menunggu dengan sabar

Bila doctor dah panggil masuk bilik.. dia start nangis.. khen aku dah kata dia takut. Dia tak nak masuk. Alih2 abah dia bawakkan masuk dalam bilik doctor.

Peralatan

Masuk2 jerk bilik staff nurse tu dah siapkan peralatan nak bukak jahitan tu. Gunting ngan air ntah hape ke mende disebutnye. 

Nangis

Ni nangis2 sambil gelak. hehehe doctor tu pun pandai psiko dia. Dia nangis pun bukan sebab sakit tapi takut. Doctor kata jahitan dia dah terbuka sebelah. Lasak anak aku ni.. sampai terbuka sendiri benang tu.

Cuci dulu

Sepanjang kat katil tu tangan dia kat dahi jerk. Memikir masalah.. masalah aper.. masalah sakit.. kih!kih!kih!

Dah bukak

Kejap no bukaknye jahitan tu.. aku pun tak sempat nak perhati. Sibuk melilau ambik gambar. Bila jengok2 dah tak de benang tu kat dagu dia.

Alhamdulillah dah selesai pun. Tunggu betul-betul kering. Kene rajin taruk krim vitamin E untuk kurangkan parut. Nak hilangkan betul2 parut tu tak mungkin kowt. Tak pe lah ye sayang... 



Bekas Jahit

Merah lagi. Nanti dah kering ok ler kot. Tumbuh kulit baru. Harap-harap tak nampak ler sangat bekas tu... hehehehe... Lepas ni jangan nakal2 lagi hek.... 




Monday, 26 March 2012

"Ibu Nak Main Kat Luar"

Selalunye dialog kat tajuk tu Haiqal rajin tanye aku. Ye lar.. anak2 aku ni tak berani keluar rumah tanpa pengetahuan dan keizinan aku. Mula2 aku kata kat diorang kalau nak main kene kemas bilik ngan study area. 

Maka bertungkus lumus 2 beradik tu berkemas. Ada yang mengelat... mengelat lah... ada yang betul2.... maka betul2 buat... akhirnya kemas jugak 2 tempat tu sebagai syarat yang aku letakkan untuk main kat luar rumah. heheheh...

Sebenarnya aku ni tak rajin nak bertenggek kat tembok umah tu... ye lah.. kalau budak2 ni main kat luar rumah memang aku atau hubby aku kena bertenggek kat tembok sebab tunggu derang main. 

Buat masa ni aku tak berani lagi nak biarkan anak2 aku main tanpa pengawasan dari aku laki bini. Macam2 perkara yang kita dengar sekarang membuatkan aku lagi tak yakin nak bagi anak2 aku bebas tak tentu pasal.

Sorry yek anak2.. bukan ibu tak kasik korang bebas tapi keadaan semasa membuatkan dunia korang jadi macam tu... biar orang kata ibu kongkong hidup korang... janji ibu tak menangis kemudian hari.

Abah tengah membega basikal Haiqal

Suka korang hek dapat keluar

Tak serik pun ShahFiq ni

Shahfiq pun main gak basikal. Tak de istilah serik dari dia nie.. dagu dah bertampal pun tak kisah... janji dapat main basikal. kekekeke

Kadangkala bila teman anak2 aku main basikal teringat zaman dulu2. Zaman aku darjah satu macam Haiqal aku dah main kat luar ngan adik beradik aku.. darjah dua macam along lak dah main ngan kawan2 pusing taman... 

Tapi waktu tu masih selamat untuk anak2 kecik menerokai dunia. Untung aku rasa dilahirkan tahun 80an. Sekurang2nya aku masih sempat menikmati kebebasan zaman kanak-kanak.


Anak-anak aku ni pun aku bagi main depan umah jerk.. asal jangan hilang dari pandangan mata aku sudah. Kalau hilang maka aku mula membebel... paling habis geram.. masuk duduk dalam umah.. 

Kekekkeke... tapi hari tu derang tak hilang dari pandangan mata aku.. Dah tau kot kalau buat macam tu maksudnye tak lama dapat main kat luar.



Main lah ... ibu tunggu kat tembok... ingat jangan main jauh-jauh... tengok kereta kulu kilir... 

Kayuh

Aksi Haiqal

Haiqal ni selalu beno buat stunt. Angkat tayar depan lah... tayar belakang lah... brek pusing2 lah.. ntah aku pun tak reti nak menyebutnye.... hish... budak sorang ni.. jatuh kang satu hal lak... 

Naper lak nie... owh... nak betulkan tayar...

Dah ok

Lepas dah nak dekat pukul 7 jerk... aku pun panggil masuk...  duduk lepak2 kejap.... mandi..... ha.. amacam main kat luar... owh... sebelum masuk aku dah warning... jangan sebut penat... jangan sebut sakit.. lenkali tak de main kat luar kalau sebut 2 ayat tu. 

Kekekekek bukan apa.. kalau tak nanti bila time study malam derang cerita penat lah.... sakit kaki lah.... jadi satu punca derang tak moh study.... pantang Mak Jemah... kekekekeke




Wednesday, 21 March 2012

ShahFiq Jatuh Basikal

Petang Rabu baru ni aku digemparkan dengan berita anak kecik aku jatuh basikal... Mula2 ingatjatuh biasa2 jerk... abah aku kata teruk jugak... berdarah melimpah2... 

Abah aku bawak pergi klinik kat umah dia... tapi doctor hanya cuci bagi ubat n suruh bawah g Pusat Perubatan Universiti Malaya untuk jahit. Pas tu aku suruh abah aku bawak anak kecik aku datang umah aku... sebab aku kene ambik anak2 aku yang besar dari sekolah.. hubby lak outstation hari tu...

Kata aku bawak kat klinik area umah aku jerk lar... sebab sebelum ni aku pernah bawak Shahfiq situ jugak... jahit jugak.... kali ni jahit lagi.. tempat jek lain...

Lepas aku ambik anak2 aku dari sekolah.. terus aku gie klinik buat pendaftaran... mujur tak de orang.. tak lama lepas tu abah aku sampai... aku nengok Shahfiq selamba jerk.. berlenggang kangkung... macam tak de apa2 pown. Tapi dagu dah bertampal.

Lepas masuk bilik doktor.. tetiba doktor bukak tampalan kat dagu tu.. mangai.... berlubang.... macam lesung pipit.. dalam yang amat... aku tak ambik pun gambar... tak sampai hati rasanye... anak tengah sakit aku sibuk ambik gambar...

Masa doktor cuci Shahfiq menangis.. tapi sambil menangis dia membebel... marahkan doktor tu.. marahkan staff nurse... doktor pun gelak ajer..... sepanjang proses nak jahit tu.. mulut dia tak berhenti-henti membebel... 

Nak cuci luka


Bahan-bahan

Semalam aku cucikan luka2 tu. Bukak tampalan tu. Masa aku bukak plaster tu... apa yang ada dalam tu.. kih!kih!kih!..... ada nasik... ada serpihan biskut... ye lah bende dekat ngan mulut... 

Aku cuci pakai cecair tu.. pas tu taruk minyak gamat... kalau klinik ari tu dia taruk ubat kuning tu... tapi aku tak berani sebab dekat angat ngan mulut... maka minyak gamat sudah... selamat sikit aku rasa. Nanti bila cuci kat klinik baru doktor letak ubat kuning balik.


tu dia.... benang jahit tu... 


Selamber derk jerk.... kalau aku ni dah nangis2 takut... Adik memang kuat ler... ibu bangga dapat anak lelaki macam ni.... adik memang super... 


 Dah siap


Semoga adik cepat sembuh sayang... ibu tak sanggup nak nengok adik tanggung sakit cenggini. Kalau boleh biar ibu yang tanggung sakit tu....







Selamat Hari Jadi Yg ke 32 Tahun

21 Mac 2012...Hari ni hari jadi Mr.Cinta. Dah 32 tahun umur dia... .. Apapun sempena ulang tahun kelahiran ini aku sebagai isteri sentiasa mendoakan yang terbaik untuk hubby aku....



Semoga panjang umur dan murah rezeki.. Sentiasa mencapai segala hajat yang baik.. Tak lupa tanggungjawab keluarga... Semoga mendapat keberkatan dunia dan akhiran. 

Selaras pertambahan usia ~~ayang~~ ni ~~kwn~~ doakan semakin ~~ayang~~ mendekatkan diri dengan TUHAN yang esa. Kerana hanya DIA yang menentukan takdir dalam hidup kita.

Terima kasih sayangku kerana memberi yang terbaik untuk diriku dan anak-anak.. Sayang You Always!!






Wednesday, 14 March 2012

Budak Kaca Mata

Nama kumpulan zaman aku sekolah2 dulu. Tapi aku tak minat pun kumpulan tu.. ntah hapa-hapa.... tak jiwa aku rasa. Tapi ni bukan aku nak cerita pasal kumpulan tu.... aku nak citer pasal Haiqal a.k.a angah. Anak aku ler... 

Baru dalam minggu lepas aku perati si Haiqal asyik pejam mata rapat-rapat masa nak nengok TV. Aku pun tanye ler dia.. kenapa ngah... apsal kelip2 mata cenggitu. Dia pun kata kat aku..bila dia buat cenggitu.. baru dia nampak TV tu jelas. 

Dalam kepala aku... rabun... sebab apa.. masa aku mula2 tau aku rabun... aku pun cenggitu jugak. Bila pejam ketat2 mata pas tu lepaskan... pandangan akan jelas dalam masa 2-3 saat. wallah.. 2-3 saat jerk.... 

Pas tu hubby bawak dia gie kedai spek mata. Sah memang dia rabun... silau cahaya tinggi. Kalau dia nengok cahaya lebih sikit... pandangan jarak jauh mata dia akan terganggu. huhuhu.... awalnye ko rabun wahai anak oii...

Tapi orang yang buat cermin tu kata selalu kalau budak besar2 tu... kebanyakkannye boleh pulih. Owh ye ker.... bagus tu... harap2 ok ler nanti...

Haiqal ngan spek mata dia.. Dia yang pilih sendiri spek tu.. ok jugak bila dah pakai...

Ce senyum sikit

Ha senyum pun

Masa mula-mula nak pakai spek dia kata tak selesa... dia kata macam tangga le bagai..  aku pun risau jugak.. takut power yang ada kat spek dia tu tak sesuai n dia lak tak selesa...

Sekarang tengah nak biasa-biasakan dia pakai... Aku cakap kat dia kalau nak ke mana-mana pakai je ler... tapi dia macam tak berapa nak pakai... segan lagi kot...  sekolah pun dah kena pakai... aku suruh dia bukak masa sukan jerk... ok ker cenggitu..


Wah hensem nye.... heheheh macam budak "U".. heheheh lawa-lawa... kekekek aku lak yang memuji.... 





Friday, 2 March 2012

Aku Benci Lipat Kain

Memang aku benci lipat kain. Tak usahkan lipat kain jemur kain semua memang aku malas. Ntah kenapa aku malas beno dengan kain aku pun tak tau. Mujur ler kat umah ada mesin basuh ngan dryer bagai. Kalau tak mau berkulat kain aku.

Memang aku dari zaman bujang malas bermain dengan kain nie... sebelum kawin dulu pun aku selalu cakap kat Mr.Cinta yang aku ni jenis pemalas... nak2 uruskan kain baju... huhuhu... tapi disebabkan cinta... semuanye elok.. malas lipat baju pun elok.. hik!hik!hik! kuasa cinta katakan...

Disebabkan kemalasan aku tu... maka kain baju kat umah aku bertimbun.. menggunung... yang tak berlipat. Kalau nak pakai... gali... gali... gali.... jumpa baju kain tak de... jumpa kain baju tak jumpa... 

wakakaka.... itu memang rutin aku.. menggali kain pagi2. Mujur hubby tak berbunyi... maklum ler dia pun tau bini dia kerje.. penat... heheheh cayang U.

Tapi tetiba semenjak 2 menjak ni aku pun tak tau dari mana aku dapat kekuatan mental untuk menghabiskan timbunan kain yang dah berbulan... aku rasa dah nak makan tahun tak berlipat. Habis kau aku lipat. Perrgh.... macam tak percaya.... 

Hambik kau... penuh ruang tengah umah aku

Macam nak berjual

Ari tu aku dah bercadang ngan mak aku nak upah orang lipat kain aku... huhuhu mak aku memang memahami situasi aku khen... heheheh... kalau tak takkan dia pulak yang cadangkan nak upah orang lipat. huhuhu sampai ke situ kroniknye masalah kain aku ni.

Sambil seloroh hubby aku kata upah kat dia ler lipat... dia lipat sampai habis... bila aku cabar... tak mau lak dia melipat kain... tak pe ler hek... janji dia tak merungut.... kalau merungut... aku pun keluar sesungut.. hik!hik!hik!


Atas meja pun ada. 

Maklum ler kain dah lama tak berlipat... tak muat susun atas kerusi.. kena lak susun atas meja. wakakakak.... Mr.Cinta aku tu agaknye pelik macamana bini dia boleh habis lipat kain. ish..ish...ish...ish...

Yang buruknye perangai aku lepas aku lipat kain nie... aku tak kasik anak2 aku ambik kain2 yang aku dah lipat. Kalau nak baju ke seluar ke, ambik kain tak berlipat... Kalau kain habis aku lipat... ambik kain yang dalam mesin kering dulu.. utamakan yang tak berlipat... 

Agak2 dalam hati anak2 aku mesti kata... "baik tak yah lipat.. nak jumpa baju pun senang.. dah berlipat baju depan mata tapi tak boleh ambik pakai" wakakaka... buruk perangai..... anak2 aku pun dah faham perangai ibu dia macam mana... derang pun iye kan ajer.... 

Lepas ni kalau ada orang jual mesin lipat kain maka aku sanggup berhutang untuk memiliki mesin tu... huhuhuhu... sebab memang aku benci lipat kain.








Thursday, 1 March 2012

Hari Jadi Along ke 8

Hari jadi Along yang ke 8 hari Jumaat lepas bersamaan dengan 24hb Februari hari tu. Aku macam biasa sambut dengan beli kek kat dia.

Mula2 cari kek kat area umah mak aku tapi tak de yang sesuai untuk dia. Cantik banyak yang cantik tapi tak sesuai untuk bebudak cam Along tu. Alih2 aku gie Kelana Jaya. Dapat sebijik.

 No 8 yang reject sebab masa kat kertas tu aku tertulis 6. Owh tak sedar plak yg anak aku dah besar.


 Persiapan 

Bukan buat parti pun sebenarnya tapi mak aku beli belon ngan ntah hapa ke mende ntah yang tiup2 tu untuk cucu dia. So suasana jadi meriah sebab budak2 sibuk main ngan tiup belon.

Adik ipar aku. Aku pun tak tau kenapa dia jadi cenggini. huhuhu... apa sudah jadi

 
Macam biasa abah aku akan membacakan doa untuk kesejahteraan cucu dia. Kat pangku dia tu pun cucu dia gak.. anak abang aku.. 

Potong. Kali ni tak pasang lilin pun. 

Sekadar yang ada

Jom makan

Atuk ngan cucu-cucunya

Bihun goreng

Gula-gula

Nak interframe jugak....

Apapun kepada anak sulung aku... Muhamad Shah Daniel bin Muhamad Juraimi semoga Along menjadi anak yang baik... dengar kata ibu ngan abah... jangan suka buat ibu naik hantu tau...

Semoga Along mencapai segala hajat yang baik... cemerlang dalam pelajaran.. masa depan yang gemilang... Amin....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...