KAWAN-KAWAN SAYA

Thursday, 23 February 2012

Majlis Bacaan Yasin (Doa Selamat & Tahlil)

Sabtu lepas abah aku panggil orang masjid. Buat baca doa selamat ngan tahlil. Doa selamat sempena macam2 perkara... cucu dia bersunat...hari jadi cucu dia.. doa masuk rumah.. yang dah bertahun masuk rumah macam aku pun join sekali.. hehehe... sekalikan ajer...


Bacaan yassin



Pas tu tak lupa jugak untuk yang dah pergi menghadap Illahi. Al-Fatihah untuk mereka yang tersayang. Abah aku sebut ramai jugak nama yang dah pergi. Abah aku memang penyayang... masa menyebut nama2 tu... nada suara dia tersekat2.. sedih...

Menu yang kami buat roti boom.. lontong ngan mihun goreng. Masing-masing adik beradik aku ader peranan. Aku buat lontong... beli pinggan mangkuk polisterin ngan roti boom.

Adik aku yang sorang ni beli ayam. 4 ekor semuanye... kuih muih... sediakan kerepek untuk bagi orang dalam beg.. pas tu dia masak kari. Pas tu yang sorang lagi goreng mihun.. buat dadih ngan kek. 

Abang aku lak beli buah epal.. sediakan air mineral untuk taruk dalam beg.. yang paling penting pakai rumah abang aku kenduri hari tu... hehehe rumah dia cantik....

Mula-mula menu utama nak buat roti jala... tapi tak menjadi pulak... dok kirai2 tak semenggah. Alih2 aku ngan adik ipar aku lari pergi giant cari roti boom. Macam2 lak.. selalu buat roti jala ni menjadi ajer... ni bila nak buat untuk makan ramai2 tak jadi lak... ish..ish..ish..ish....

Pas tu mihun goreng. Tetiba abah aku nak tambah lontong. Mula2 rasa cam banyak sangat menu berat. Tapi sebab dia dah nak.. maka aku pun buat ler lontong untuk majlis tu. 

Apapun ok ler... tak banyak makanan terbuang... baget ok ... ada lebih pun sikit jerk.. itupun bawak ke makan malam.


Ada sambal tumis telur puyuh. Ni lawankan dengan lontong.

Ayam goreng rempah pun ader. Ni plak laukkan dengan mihun goreng singapore.

Ayor.. Air teh suam ngan air heheheh... aku nak sebut pun malu... wakakakak ribena.. hahahah... pakcik2 masjid datang kenduri minum air ribena. heheheh jangan gelak hek.... 

Nie adik aku ler... aku suruh beli sunquick dia dok beli ribena. Maka pakcik2 sekalian terpaksa minum ribena. Adusss...

Roti boom ngan kuah kari ayam.. yang hitam tu periuk kuah lodeh untuk lontong. Aku tak dapat nak ambik gambar sepenuhnye... malas nak dok melilau kat orang masjid. 

Ada kek.. ada buah epal... dadih... buah tembikai.. macam-macam ada..... 

Meja-meja yang dibukak kat porch rumah.. heheheh abaikan model tu hek.

Hubby ngan Shahfiq. Masa ni ler si Shahfiq tu nak main basikal lah bagai.... walhal orang tengah sibuk nak ambik makanan.

Sedara mara yang turut hadir memeriahkan suasana.



Kami semua


Jiran mak aku. Sepanjang kenduri ni baby yang gebu ni..omar nama dia mendapat perhatian yang amat sangat. Aku rasa kalah Aaron Aziz. Memang gebu... 


Bila orang masjid dah siap makan n balik kami sekeluarga keluar macam burung keluar sarang cari makan. Anak-anak aku pun sama juga... syok sungguh kome hek. 

Ye lor sekali sekala buat kenduri cenggini. Walaupun penah nak handle tapi  kami tetap berpuashati apabila keseronokan dan kegembiraan terpancar dimuka mak dan abah aku.

Kepada yang menjayakan kenduri ni aku ucapkan terima kasih. Segalanya tak dapat aku balas.



2 comments:

  1. nanti buat kenduri kat opis lak

    ReplyDelete
  2. bagus buat kenduri ni... kenduri pakej untuk semua....... bagus yee jiran2 kat situ....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...