KAWAN-KAWAN SAYA

Monday, 30 January 2012

Pesanan Untuk Adik Aku....

Sebenarnye entry ni pun aku create khas untuk adik aku Asyraf Khalil. Dia tengah study kat KIPSAS Kuantan. Ambik jurusan Undang-undang & Syariah. Bakal peguam tu....

Single lagi... nak booking masih open..

Ok... kita mulakan hek....

Kalau ko terbaca entry ni... memang kakak buat khas untuk ko ni tau Aserap.... Aku suka bila ko dapat offer study kat Kuantan tue... 

Memang aku yang suruh mak ngan abah desak ko untuk pilih course undang-undang tu... dan dalam masa yang sama ko pun suka course tu... maka makin berbunga hati aku... untuk nengok ko berjaya. Aku pasti mak ngan abah pun pasti nak nengok ko berjaya.

Mula2 aku nak sentuh... 

Kawan

Kalau ko nak berjaya... pastikan ko bijak pilih kawan... kawan tu cermin diri kita... kalau kita pilih cermin yang rosak... maka rosaklah imej kita... kalau kita pilih cermin yang elok... maka eloklah imej yang kita dapat. 

Kita tak perlu terlalu mendesak untuk orang berkawan dengan kita selagi kita belum menilai siapa dia. Ingat ye... pilih kawan2 yang elok untuk memperoleh manfaat yang baik...

 
 Ilmu

Dengan ilmu kita mampu mencorakkan kehidupan kita. Dengan ilmu jugak kita mampu jadi pemikir.. Jangan anggap ilmu itu hanya sekadar diatas kertas. 

Kalau kita pandang ramai orang2 yang berjaya didunia ni asalnya pernah hidup susah... miskin... malah ada yang melarat... tapi ilmu mampu mengubah segalanya.... 

Sebab tu kalau masa ko kecik2 dulu aku cukup marah kalau ko langkah buku ko...ko baling2 buku ko... ini lah sebabnya... sayang sangat kat ilmu.. ilmu pelita hidup kita.


Kelab dan Persatuan

So aku tau setiap pelajar mesti akan join persatuan... kelab2 yang best untuk mengambil cabaran kehidupan. Tak kisah ler dari mana kelab/persatuan tu datang... Sesungguhnya aku kat sini sebagai kakak nak ingatkan ko jerk dik.... 

Ko pun tau ko amik jurusan syariah... nanti macam2 kumpulan yang menyatakan mereka berteraskan ISLAM untuk pengaruh ko join deme tu.. Aku tak suka kalau ko join Tarekat ker... Tabligh ker... ala2 Arqam tu ker... memang aku menentang... kalau ko join dik...

Kalau rasa nak dekatkan diri ngan TUHAN.. tak perlu untuk kita rapatkan diri dengan kumpulan2 ni... macam2 cara lagi untuk itu. Cuba ko nengok abah kita... dia tak perlu join kumpulan2 tu semua... masyarakat tetap hormatkan dia dan mengangkat martabat abah kita.. sehingga dia diberi kepercayaan untuk memegang jawatan Nazir di masjid.

Abah kita tak perlu bungkus kepala tebal2 untuk mencorakkan diri sebagai ekstrem.. tetapi suara dia selalu kita dengar melaungkan azan di masjid... Adakala hari Jumaat... dia yang mengimamkan sembahyang Jumaat.. dia yang baca khutbah jumaat... Dia naik mimbar dik.... Alhamdulillah... kesimpulannya...ko jadikan Abah kita contoh... sudah cukup untuk menguatkan semangat ko. 

Sikap a.k.a attitude

Attitude... macam2 sikap manusia nie... kalau kita nak berjaya... kunci utama adalah attitude... Sikap yang  membawa kejayaan dalam kehidupan. Dengan sikap yang elok kita menjadikan nilai kehidupan kita terlalu berharga dimata orang lain.

Aku bagi contoh abah kita juga... tak payah kita nengok orang yang jauh dengan kita... cukup dengan orang yang paling rapat dengan kita. ABAH... aku rasa masa dia kerja dulu... 

Kita selalu dengar dia membebel pasal masa... tak sempat itu.. tak sempat ini... ya.... dia orang yang cukup pentingkan masa... aku sendiri pernah kene berleter sebab itu... Ini salah satu attitude yang baik untuk kita jadikan pegangan. 

Sikap Jimat cermat. Ya.. abah kita yang kita perlu jadikan contoh.... dulu cukup susah kita nak huhahuha.. beli bende mengarut-ngarut... kalau aku nak dulu pun kene mintak mak tau.. ko kira ok sikit ler... abah nak layan sikit2.. 

Dengan adanye attitude ni... kita adik-beradik mampu tersenyum hingga hari ini... walaupun kita pernah menumpang senang abah kita. 

Hormat menghormati. Kalau kita nak orang hormat kita... maka kita kena hormat orang dulu. Jangan marah kalau orang tak hormat kita... sekiranya kita tak hormat orang... Zaman sekolah dulu cikgu2 selalu ingatkan kita supaya menghormati orang sekeliling terutamanya orang tua.... Bila dah habis sekolah kita perlu terapkan dalam jiwa kita.

Aku sentiasa berdoa untuk ko terus berjaya... ingat dik... jangan ko hampakan harapan mak ngan abah.... mak ngan abah target ko jadi peguam... paling tidak pensyarah.... tunaikan itu untuk mereka... mereka telah bersengkang mata untuk membesarkan ko...



Aku pun turut gembira sekiranya ko berjaya... kerana aku tahu jika kau berjaya... mak dan abah aku telah berjaya mendidik ko dengan pelbagai cabaran. Ingat antara kita tiada yang membezakan... Semoga ko berjaya dilandasan yang benar... Seccess untuk diri ko...









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...