KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, 14 December 2011

Misi Mencari Seroja Dan Teratai

Aku ajak hubby jenjalan kat Sungai Buluh. Tujuan utama nak cari Bunga seroja a.k.a lotus ngan teratai a.k.a waterlily.

 Aku sebelum ni pernah gak bela waterlily tu.. tapi tak menjadi.. Aku amik kat tasik cyberjaya. Sebenarnya aku memang nak sesangat bela pokok 2 jenis pokok akuatik nie... memang nak... sampai aku cuba cungkil seroja tu kat tasik cyberjaya... tapi tak boleh sebab akar dia kuat tertanam kat dasar tasik.

Owh ye... aku sebenarnye baru dapat tahu dan beza antara teratai ngan seroja nie... huhuhu dah tua baru tahu apa itu seroja... apa itu teratai... ngok sungguh...heheheh

Seroja aka Lotus

Dulu mati-mati aku ingat nie teratai... bukan apa.. rupanya nie seroja.... daun seroja nie mencanak. Dia bukan mendatar atas permukaan air...


Teratai aka Waterlily

Aku tak pernah pun terfikir yang pokok selama ni aku panggil waterlily tu teratai.. huhuhu.. aku selalu kenalkan kat sesiapa waterlily tu.. waterlily lah..  kehekekeke.... 

Sekarang nie 2-2 jenis pokok nie dah menjadi sebahagian dari penghuni rumah aku.. tapi dia duduk luar.. bukan dalam umah... kalau letak dalam umah mau bising laki aku... dah ler kemas umah malas.. nak bangunkan pusat pembiakan nyamuk lak kat umah.. kekhehehkek....


Nursery kat Sungai Buluh

Aku dapat 2 pokok tu 30 hengget jerk... mula2 dia kata 30 hengget untuk satu pokok... tawar2 dapat 20 hengget... aku pun setuju... pas tu aku pun tak tau kenapa aku nak tawar lagi.... alih2 dapat 15 hengget sepasu... 

Hohoho... bagus2... itu maknanya aku masih ada lagi daya tarikan memujuk... auww..... suka..suka..suka... jangan marah Mr.Cinta.... kasih dan sayangku tetap untuk dirimu seorang.. heheheh.. muahhss..


Segar-segar pokok kat situ... cantik sesangat... aku menjiwai masa berada kat sana.


Pasu 

Tapi pasu2 dia mahal ler beb... tak menepati kehendak poket aku ketika itu... hehhee... maksudnye tak berduit aku masa gie sana... wakakakak....



Nie ntah hapa kemende ntah aku pun tak tau nak menyebut. 40 hengget katanya satu. Aku memang berangan nak taruk kat dinding luar umah nie... kira ok ler harga dia kot... ke mahai hek.... 

Aku pernah tanye kat kedai tiles mahal jugak.. seratus lebih.. tapi meterial dia simen ler... hak nie... seramik kot... maca pasu tu.. Nanti ler bila berwang nanti aku ajak lagi hubby gie sana.... 


 Antara pilihan yang ada. Kalau simennye meterial... yang 300 hengget tu 600 hengget. 


Nie ler waterlily yang aku rembat. Masa beli tu bunga dia segar tegak berdiri.. tapi bila sampai kat umah aku terpeleot lak bunganye... 


Seroja

Daun dia tak berapa cantik n berseri pokok ni.. tu yang dia boleh bagi aku murah tue... tapi lepas nie aku taruk baja... kalau menjadi... aku nak tukarkan pasu dia kat tempayan... 



Aku memang teringin nak ada lanskap umah yang cantik2... tapi nak buat sendiri ler... tak terfikir pun nak upah orang buatkan taman aku nie... hehehe tak berapa banyak duit nak upah semua tu... maka kene cari idea sendiri untuk buat semua tu....





7 comments:

  1. pokok ni masa kat kampung dulu tak mengesah pun nak bela... la ni duduk bandar sibuk kutip pokok tu bawak balik bandar.... heee3x tu la kami sekarang....

    ReplyDelete
  2. Terimakasih di atas ke sudian anda berkunjung ke laman kami. Jika tidak keberatan. Sila berkunjung ke:

    1) http://www.mybrhom.com/

    Sebagai tanda sokongan anda. Sila like page kami:
    2) https://www.facebook.com/pages/BR-HOM-PLUS/227931176739

    Kerjasama anda. Amat kami hargai.

    ReplyDelete
  3. Kazman & Sue

    Betul.. dulu masa tak minat buat tak tau jerk...

    ReplyDelete
  4. Sy sgt suke dgn bunga-bung ni...mcm susah je nak tanam seroja & teratai ni...share la nnt ye... ;)

    ReplyDelete
  5. Marya yusof

    Saya beli anak pokok. Teratai nampaknya subur.. tapi seroja nak mampos dah... daun dah mula hitam.. tak cantik.

    ReplyDelete
  6. Assalam Lady Ija..just Nak tanya, sepanjang pencarian teratai tu Ada tak terjumpa teratai biru? Kalau Ada Kat mana Ada jual .?? Sy tgh mencari teratai biru..hehe. boleh sms atau call sy 0126556092 Wan...tqvm wassalam

    ReplyDelete
  7. Assalam Lady Ija..just Nak tanya, sepanjang pencarian teratai tu Ada tak terjumpa teratai biru? Kalau Ada Kat mana Ada jual .?? Sy tgh mencari teratai biru..hehe. boleh sms atau call sy 0126556092 Wan...tqvm wassalam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...