KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, 28 December 2011

Hari Orientasi Haiqal

Wah.. dah besar dak haiqal nie... nak masuk darjah 1. Semalam hari orientasi kat sekolah dia. Pagi2 aku bertolak dari Sg Way gie balik Puchong. Aku tidow Sg Way  sebab hubby outstation... 

Pagi2 aku kejutkan dia bangun nak gie sekolah... sebelum tidow dia bersemangat nak gie sekolah... tapi bangun pagi liat sikit... grrrr....

Bila sampai sekolah dia aku lepak kat kantin bagi Haiqal ngan ShahFiq sarapan.. huhuhu ShahFiq pun ikut... dia memang peneman setia aku...

Aik... kenapa tie tu senget

Mak bapak berkumpul untuk dengar taklimat



Mula beratur 



Budak-budak tengah dengar cikgu berceramah

Lepas masing-masing masuk kelas.. derang ni kena pekse untuk menentukan kelas mana yang kene masuk.

Nak pekse

Mula-mula masa masuk kelas ni Haiqal cam menangis.. tapi bukan menangis menjerit bagai... nangis sesenyap gitu... sebab tak nampak muka aku ni ha.... 

Ye lor aku dok dengar taklimat kat bawak... bila aku naik atas aku nengok dia dok mengesat jerk air mata... sedih bebenor dia tu kalau tak nampak muka aku... macamana beso nanti nak masuk asrama...kih!kih!kih!!

Bila dia nampak aku dah ada tu... dia stop ler nangis.. heheheh... bila dah mula pekse tetiba aku nengok dia sedih n nangis lagi... nangis sesenyap jugak... 

Pas tu bila dia keluar kelas aku tanye kenapa dia nangis lagi sedangkan aku ada tunggu... Dia kata dia tak tau jawap soalan pekse.. miahahah....



Tekun

Korang nengok pompuan baju merah tu... benci aku nengoknye... ader ker patut anak nak pekse dia dok nolong n ajarkan.. siap tunjuk n suruh anak dia betulkan mana yang salah...

Bodoh sangat ker anak ko tu sampai pelajaran asas pun kene tunjuk.. cikgu cuma tanye huruf2 vokal... lebih kurang cenggitu jerk... aku ngan orang kat luar dok menyumpah-nyumpah makcik  tu.. 

Bukan apa pada aku biar jerk ler anak tu buat sendiri.. boleh ukur kemampuan dia... kalau semua betul.. masuk kelas paling elok pun.. tapi sebenarnya anak ko hampeh... tak guna jugak....

Peneman setia aku

ShahFiq nie sampai boring tunggu Haiqal.. siap tertidow kat kaki lima sekolah... sian dia.. tapi nak buat cam ner.. dah dia nak ikut...

Bila dah ader result pekse.. Haiqal pindah kelas.. aku dah amik buku teks kitorang pun balik... balik dalam keletihan.... 




Wednesday, 21 December 2011

Bakar Ikan Tengah Hujan

Sabtu baru ni aku balik kampung hubby.. singgah semalaman sebab Ahad tu nak gie Chemor.. Nengok anak buah aku cukur jambul.

Sampai jerk kampung tetiba tekak ni nak makan ikan bakar.. alih2 kami berenti kat kedai tepi jalan.. beli kat kakak bawah payung.. siap suh buang perut.. ngeheheh... memang kalau aku beli ikan siap suruh depa buang perut terus. Aku khen pemalas... ngeheheh.

Balik umah.. cuci2 pas tu siapkan rempah dia. Lepas dah siap segala rempah nak bakar... tetiba hujan... alahai.. hujan ler pulak... cam ner nak bakar ikan....

Owh derang pasang kanvas gropenye... bagus2.. good idea


Masing2 nak bergambar ngan ikan


Tengah hidupkan api


Ikan tu kepit ngan pelepah kelapa sawit


Para penonton


Orang kuat


Dah nak masak


Ikan yang dah siap masak... lawannye ngan air asam kicap....  sedap..sedap...sedap.... lenkali nak buat lagi lah.... 

Sambil-sambil tu mungkin ada yang mengoffer diri untuk dibakar.... apa lagi kalau bukan....


Ayam...

Buat percik pun sodap ayam nie.... yum...yum.... hmmmm... sedapnyeeee.........






Thursday, 15 December 2011

Booo sama KFC


Wah.. mula2 nengok kupon nie.. pergh... KFC bagi free combo double zinger dengan setiap pembelian apa-apa pun... bagus... aku baru bercadang nak redeem kupon tue hari nie.. sebab tarikhnye 14 Disember 2011 sampai 15 Januari 2012...


Kupon free

Kalau dah free mesti le orang tak lepaskan peluang nak redeem... betul tak.. tak kira lah ko kaya ke.. miskin ker.... mesti nak punya. betul tak.... apa aku cakap.



Cancel hek....

Tapi bila dah bersemangat nak print tetiba lak KFC kata dia cancel plak dengan alasan kehabisan stok.. apa punye alasan lar... 

KFC hanya berjaya menjalankan promosi dia hanya dalam masa 3 jam sahaja... mau tak terbakar hati mereka2 yang dah bersedia nak meredeem kupon tu.. termasuk lah aku.... cait.... lenkali kalau tak reti nak buat promosi jangan buat. 

Kan dah tercalar imej KFC. Dah ler ramai peminat KFC kat Malaysia nie... pas tu buat perangai lak cenggitu.. mau tak menyinga... grrr....

Apapun lepas ni sebelum buat keputusan tu.. fikir2 ler dulu... jangan nak ikut hati... kalau McD selalu buat kupon atau promosi yang best2.. KFC pun nak ikut sama.. tapi strategi out... hancus.. kelongkang....

Kawan2 kita makan nasi kat kafe jerk ler ari nie... hek..... sebelum tu booo sama KFC dulu... BOOOOO!!!



Wednesday, 14 December 2011

Misi Mencari Seroja Dan Teratai

Aku ajak hubby jenjalan kat Sungai Buluh. Tujuan utama nak cari Bunga seroja a.k.a lotus ngan teratai a.k.a waterlily.

 Aku sebelum ni pernah gak bela waterlily tu.. tapi tak menjadi.. Aku amik kat tasik cyberjaya. Sebenarnya aku memang nak sesangat bela pokok 2 jenis pokok akuatik nie... memang nak... sampai aku cuba cungkil seroja tu kat tasik cyberjaya... tapi tak boleh sebab akar dia kuat tertanam kat dasar tasik.

Owh ye... aku sebenarnye baru dapat tahu dan beza antara teratai ngan seroja nie... huhuhu dah tua baru tahu apa itu seroja... apa itu teratai... ngok sungguh...heheheh

Seroja aka Lotus

Dulu mati-mati aku ingat nie teratai... bukan apa.. rupanya nie seroja.... daun seroja nie mencanak. Dia bukan mendatar atas permukaan air...


Teratai aka Waterlily

Aku tak pernah pun terfikir yang pokok selama ni aku panggil waterlily tu teratai.. huhuhu.. aku selalu kenalkan kat sesiapa waterlily tu.. waterlily lah..  kehekekeke.... 

Sekarang nie 2-2 jenis pokok nie dah menjadi sebahagian dari penghuni rumah aku.. tapi dia duduk luar.. bukan dalam umah... kalau letak dalam umah mau bising laki aku... dah ler kemas umah malas.. nak bangunkan pusat pembiakan nyamuk lak kat umah.. kekhehehkek....


Nursery kat Sungai Buluh

Aku dapat 2 pokok tu 30 hengget jerk... mula2 dia kata 30 hengget untuk satu pokok... tawar2 dapat 20 hengget... aku pun setuju... pas tu aku pun tak tau kenapa aku nak tawar lagi.... alih2 dapat 15 hengget sepasu... 

Hohoho... bagus2... itu maknanya aku masih ada lagi daya tarikan memujuk... auww..... suka..suka..suka... jangan marah Mr.Cinta.... kasih dan sayangku tetap untuk dirimu seorang.. heheheh.. muahhss..


Segar-segar pokok kat situ... cantik sesangat... aku menjiwai masa berada kat sana.


Pasu 

Tapi pasu2 dia mahal ler beb... tak menepati kehendak poket aku ketika itu... hehhee... maksudnye tak berduit aku masa gie sana... wakakakak....



Nie ntah hapa kemende ntah aku pun tak tau nak menyebut. 40 hengget katanya satu. Aku memang berangan nak taruk kat dinding luar umah nie... kira ok ler harga dia kot... ke mahai hek.... 

Aku pernah tanye kat kedai tiles mahal jugak.. seratus lebih.. tapi meterial dia simen ler... hak nie... seramik kot... maca pasu tu.. Nanti ler bila berwang nanti aku ajak lagi hubby gie sana.... 


 Antara pilihan yang ada. Kalau simennye meterial... yang 300 hengget tu 600 hengget. 


Nie ler waterlily yang aku rembat. Masa beli tu bunga dia segar tegak berdiri.. tapi bila sampai kat umah aku terpeleot lak bunganye... 


Seroja

Daun dia tak berapa cantik n berseri pokok ni.. tu yang dia boleh bagi aku murah tue... tapi lepas nie aku taruk baja... kalau menjadi... aku nak tukarkan pasu dia kat tempayan... 



Aku memang teringin nak ada lanskap umah yang cantik2... tapi nak buat sendiri ler... tak terfikir pun nak upah orang buatkan taman aku nie... hehehe tak berapa banyak duit nak upah semua tu... maka kene cari idea sendiri untuk buat semua tu....





Thursday, 8 December 2011

Aku Anak Zaman 80an

Sambil aku berblogwalking petang-petang lepas kerja.. aku terjumpa satu blog barangan old skool. Pada aku gambar2 kat blog tu banyak mengibas kenangan zaman dulu2. 

Lepas dari jengok blog dia.. ingatan aku terus kearah zaman dulu2. So aku google gambar2 yang boleh membangkit memori dulu2.


Tabung Kelab Kancil

 Tabung kelab kancil... saper ada... aku adik-beradik ada 1 sorang. Bila letak duit tabung tu akan berbunyi... melodi bank bumiputra. Sekarang tak pandang langsung aku benda alah ni...

Tapi sampai sekarang nampak tabung ni comel khen...agak2 boleh lawan tak tabung2 bank kelab kanak2 sekarang.


Kalkitos

Bende alah ni main cam ne nak ekplen hek... Gambar yang kat atas tu kosong... pas tu gambar yang bawah tu macam tatoo tau.... Kita letakkan gambar tu kat mana2 yang sesuai pada gambar beso. Paham tak aku ekplen... hehehhe


Top Trumps

Benda alah ni main ikut kategori dia... ada ikut cc ada ikut speed...macam2 lagi ler.. Aku kalau main ni sampai gaduh2 ngan adik-beradik... pernah aku koyakkan ajer kad tu sebab asyik kalah jerk main ni.. tak tau ler aku tak reti main ker atau derang main tipu.. ngeheheh

Video tape

Dulu kalau kita suka cerita dalam tv boleh rekod. Pakai tape ni ler... mak aku selalu beli tape kosong untuk tujuan tu. Selalunye saper sekolah pagi kene tolong tape kan cerita2 yang best2.. 

Masa nak suruh tape tu bukan main baiknye derang2 nie... heheh maksudnya aku le yang kene tapekan untuk derang... Cerita yang selalu biasenye citer bodow lawan2 ler.. sikit2 bertukar.. sikit2 bertukar.. heheheh


Princess

Mainan ni murah jerk.. sekeping seposen ke doploh sen. Tapi memang menjadi pilihan budak pompuan zaman aku dulu... 

Belon ntah hapakebende ntah

Belon ni dari hapa ntah.. aku pun tak ingat. Sekarang ada lagi tapi tak berapa banyak aku nengok. Buat belon sampai beso.. pas tu letupkan pakai bibir... hmmmm 

Macam-macam lagi sebenarnya bende yang boleh mengimbas kenangan zaman dulu-dulu.... Tapi kalau selalu diingatkan... tak sedar diri pulak yang diri dah makin tua... huhuhuhu... 

Apapun terima kasih pada tuan empunya gambar sebab bagi aku pinjam gambar korang... kredit untuk korang semua. 



Wednesday, 7 December 2011

Jom Jalan-Jalan

Hari minggu lepas aku bawak anak-anak jenjalan. Nak bawak jenjalan jauh-jauh... aku tak de cuti dah... hehehh.. hujung-hujung tahun ni faham2 jer ler.. cuti ntah kemana.. Lokasi terdekat kat KL jerk ler. Mula-mula bawak gie Muzium Negara. 


Muzium Negara


Bergambar kat replika meriam


Kereta Pertama buatan Malaysia


Keretapi lama Seri Menanti: 22102


Bergambar kat replika kapal karam

Kali ni aku pergi muzium aku rasa muzium tu semakin mengecil. Tak macam dulu-dulu... luas jerk dalam muzium tu... 




Guri. Ni kalau bukan dalam muzium.. pas tu terbiar jerk.. memang aku mintak nie.... tempayan lama... 


Khazanah 


Kat luar muzium lak ada jual cenderamata Upi & Ipin. 

Sebenarnya ada jugak pameran Upin-Ipin ni dalam muzium pintu berapa ntah aku pun tak ingat. Tapi macam tak menarik jerk.. bukan sejarah pun khen.. aku tak masuk pun... heheh mahey satu hal...


 Rumah kayu... rumah ni ada kat sisi muzium. Anak-anak aku nak naik umah tu.. tapi aku nengok ramai sangat orang.. aku kata kat anak-anak aku... umah tu sama jerk ngan umah atuk kat kampung.. hik!hik!hik!




 Masing-masing bergambar kat patung omputih

Lepas jenjalan kat muzium aku bawak lak derang gie tugu negara...


Tugu Negara


Along


Haiqal ngan ShahFiq


Abah with the boys




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...