KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, 9 November 2011

Aku Dan Ibadat Haji

Aku bersyukur sesangat sebab aku antara insan yang telah terpilih  mengerjakan rukun islam yang ke 4.  Walaupun dah lama aku cuba ingatkan untuk  entry khas Raya Haji kali ini.

Masa tu aku dah cukup umur orang tua2 kata...  Rezeki aku khen. Walaupun masa pergi tu masih bergelar budak... Aku pergi tahun 1993.. masa tu aku umur 13 tahun.. tingkatan 1. Abah aku terpaksa buat surat pelepasan dari pihak sekolah untuk tujuan itu.

Aku berlepas dari Airpot Subang.. masa tu tak de KLIA lagi. Laungan azan oleh Pak Itam aku mengiringi kami.Tak silap aku malam...Masa laungan azan... jiran tetangga semua keluar rumah tanda ucap selamat tinggal kepada kami... syahdunya....

Kami turun kat Airpot Jeddah. Masa tu siang dah... ambik masa dalam 8 jam baru sampai ke jeddah.

Airport Jeddah

Dari Jeddah kami berlepas ke Mekah... naik bas... lama jugak rasanye.. aku rasa kalau umur2 aku sekarang ni.. mau macam nak patah pinggang aku... nasib baik masa tu aku budak... tak de istilah sakit pinggang bagai.

Bila sampai Mekah kami singgah Masjidil Haram buat tawaf selamat datang.

Mekah


Lepas dah selesai tawaf.. kami gie hotel penginapan. Dekat jerk ngan Masjid sebab aku pergi melalui agen Utas Travel bukan melalui Tabung Haji.Sekarang aku rasa tapak hotel aku tu dah jadi sebahagian dari Masjidil Haram.

Sa'ei

Saei ni berjalan antara Bukit Saffa dan Bukit Marwah. Masa tu ada jugak letih-letih. maklum ler aku time tu budak2 lagi... selalu ikut kata hati... 

Bukit Safa

Bukit Marwah

Aku selalu jugak mengelat... kalau mak ngan abah aku tiap2 kali masuk waktu sembahyang.. derang akan pergi Masjid , tapi aku ikut mood... yang pasti aku kene pergi waktu Maghrib ngan Isyak sebab time tu tak panas... masa tu lah kami buat tawaf untuk memenuhi rukun haji.

Sepanjang kat Mekah aku sempat kucup hajaratul aswad. Walaupun ramai yang berebut2 nak kucup batu tu.. malah ada yang tak berkesempatan langsung nak kucup... aku dapat 2 kali kucup... Alhamdulillah....

Gambaran Hajaratul Aswad

Bila dah selesai kami kena wukuf di Padang Arafah... bukan Masyar yek... hehehe.... Masa wukuf ada satu insiden yang tak sedap sikit.. Masa kami semua dah sampai Padang Arafah... rupa2 nye abah aku tertinggal kat Mekah... 

Ya, Allah.. masa tu aku tak dapat nak kata apa.. yang aku tahu mak aku hanya menangis saja... bukan menangis Abah aku tak de depan mata dia... menangis takut ibadah Haji abah aku tak sah.. sebabnya wukuf ni antara rukun dalam haji.. kalau tak buat maka tak sah haji....

Mak aku bukan jenis insan yang senang mengalirkan air mata.. tetapi dikala itu... aku sebagai anak hanya mampu berdiam untuk tidak mengeruhkan lagi keadaan...

Kat sana doa amat mustajab. Semua orang nasihatkan aku supaya berdoa  yang terbaik untuk abah aku... dah semestinya aku nengok mak aku nangis, menguatkan lagi permohonan aku pada TUHAN untuk yang terbaik buat abah aku.

Aku dulu pun lepak cenggini....

Alhamdullillah...Abah aku sampai jugak Padang Arafah sebelum terbenam matahari.... bila abah aku sampai kami sekeluarga terus bersatu untuk berdoa... Abah aku kata kat Mekah masa dia tinggal... kosong...lenggang... masa tu dia berdoa betul2 depan kaabah... sayu sangat.... 

Lepas Wukuf kami ke  pergi Musalifah... naik bas jugak.. masa dalam perjalanan ke sana driver bas berenti tepi jalan. kami kutip batu kecik untuk ibadah melontar jamrah di Mina. 

Ada 3 jamrah yang kena lontar... masa ni aku nengok pelbagai insiden.. ada yang pecah kepala...berdarah-darah.... itu semua bahagian masing2. Kat sana senang dapat makanan atau minuman  free. ramai yang bersedekah... fisabilillah...fisabilillah.....

 Jamrah Aqabah

Lepas dah melontar kami diwajibkan mencukur rambut minimum 3 helai rambut. Lepas dah potong rambut... kami pulang ke khemah masing2. Masa tu jemaah lelaki dah boleh pakai baju... yang penting seluar dalam... lama jugak orang lelaki tak pakai seluar dalam.. hehehhe..

Dah selesai kat Mina.. kami balik Mekah balik... buat ibadah umrah... mak ngan abah aku banyak kali buat umrah ni untuk disedekahkan kepada yang telah pergi menghadap Illahi. 

Aku... ngeheheh hanya sekali jerk umrah aku buat... itu pun yang wajib jerk... Khen aku dah kata.. masa tu aku budak lagi.. kalau aku pergi umur aku sekarang ni... memang aku buat yang terbaik untuk pulangan masa menghadap Illahi nanti.

Lepas dah selesai kat Mekah kami nak bertolak ke Madinah... sebelum tu kami buat tawaf selamat tinggal... sayunye hati nak tinggalkan Mekah... walaupun aku budak masa tu.. tapi aku menangis kerana terlalu menghayatinya... takut aku tak mampu untuk sampai kesana lagi...

Kat Madinah aku ditempatkan kat hotel berhampiran Masjid Nabawi. Kat Masjid Nabi tu ada tiang Raudah.. wangi tiang tu... aku peluk n cium yang ada kat bahagian sembahyang pompuan jer... Ada makam Rasullullah dan sahabat...

Tiang Raudah

Makan Rasullullah

Selain melawat makam.. kami pergi ke Bukit Uhud.... kat sana aku naik unta... ya unta..la untaa....

Bukit Uhud

Aku beli kurma segar kat sini...perggh.... sedap sangat kurma segar... tak manis macam kurma yang ada kat Malaysia... rasa ala-ala isi kelapa pun ada...

Selain tu kami menziarah

Masjid Quba

Masjid Qiblatain (2 Kiblat)

Lepas dah selesai semuanya kami pun berangkat ke Jeddah untuk pulang ke Malaysia... Setibanya kami di Malaysia adik beradik aku semuanya ada menyambut kami balik...

Apapun aku amat merindui suasana disana. Ku pohon padaMU ya Allah... kiranya aku masih lagi layak bergelar tetamu Mu.. berikan lah kesempatan itu  lagi... Amin..

Kalau aku diberi kesempatan sekali lagi.. aku nak pergi ngan hubby aku pulak... lagi best kalau ada mak ngan abah aku jugak.... Apapun aku sentiasa berdoa untuk aku menjejakkan kaki kesana lagi...

Untuk menjejak kaki ke Mekah dan mengerjakan haji lagi adalah salah satu matlamat dan perancangan hidup aku...


 Nota kaki: Semua gambar adalah hasil google... terima kasih pada semua tuan empunya gambar....







11 comments:

  1. best baca entry ko nox.. seronok ko dah pernah menjejak kaki kesana.....amin mudah mudahan aku gak ada cita cita cam ko ingin menjejak kaki kesana.....

    ReplyDelete
  2. Shuqitza

    Memang best... saper pernah pergi mesti nak pergi lagi.... tak ader istilah tak best kalau dah sampai sana

    ReplyDelete
  3. fiQ'Ra


    ::ini belog saya , cinta hati saya::



    seronok sangat2

    ReplyDelete
  4. syukur dapat pergi usia muda kan... kami juga mohon doa untuk ke sana...

    ReplyDelete
  5. Kazman & Sue

    Alhamdulillah.. saya syukur sangat2

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...