KAWAN-KAWAN SAYA

Thursday, 17 November 2011

Konvokesyen Haiqal

Semalam aku cuti. Tak kerja... heheheh sebabnya nak nengok Haiqal. Ada konvokesyen... ngehehe... tu tadika aku dah cuti beriya.. bagai... kalau grad universiti mau aku cuti seminggu dua...


Majlis Tabikarama dan Konvokesyen

Dia pergi naik bas. Gie ramai-ramai ngan kawan2. Aku ngan hubby gie sendiri naik keter. Melilau jugak cari Dewan serbaguna Bandar Baru Salak Tinggi.

Sampai sana aku nengok Haiqal dok terkejar2 keluar masuk dewan. Ish... naper tak kumpul setempat budak2 nie...



3 orang ni yang aku tangkap sebab melilau luar dewan

Masa nak serah sijil semua.. budak2 disuruh pakai jubah. Cantik.. warna purple/emas.

Sengih

Masa budak2 nie berkumpul  nyanyi lagu negaraku.. hebat sangat aku rasa... memecah keheningan. Suara budak2 jerk berkumandang.. sweet sangat. Aku tak sempat nak snap.. karang orang kata aku tak hormat lagu negaraku lak.
 

Dah bersiap sedia nak amik sijil


Senyum..... tak perlu kata apa-apa


Alahai tak jelas ler gambar nie... tapi semua yang pakai jubah tu sihat2 khen...Sihat dan berjaya...




Kasih bapa sepanjang masa

Lepas dah selesai konvo tu.. derang kena pulangkan balik jubah tu... Abah dia ler yang nolong gantungkan balik baju tu... nak suh ibu... ngeheheh ibu sibuk nak tangkap gambar...

Selesai semua dalam pukul 12.30 tengahari... Alhamdulillah selesai satu perkara.









Wednesday, 9 November 2011

Aku Dan Ibadat Haji

Aku bersyukur sesangat sebab aku antara insan yang telah terpilih  mengerjakan rukun islam yang ke 4.  Walaupun dah lama aku cuba ingatkan untuk  entry khas Raya Haji kali ini.

Masa tu aku dah cukup umur orang tua2 kata...  Rezeki aku khen. Walaupun masa pergi tu masih bergelar budak... Aku pergi tahun 1993.. masa tu aku umur 13 tahun.. tingkatan 1. Abah aku terpaksa buat surat pelepasan dari pihak sekolah untuk tujuan itu.

Aku berlepas dari Airpot Subang.. masa tu tak de KLIA lagi. Laungan azan oleh Pak Itam aku mengiringi kami.Tak silap aku malam...Masa laungan azan... jiran tetangga semua keluar rumah tanda ucap selamat tinggal kepada kami... syahdunya....

Kami turun kat Airpot Jeddah. Masa tu siang dah... ambik masa dalam 8 jam baru sampai ke jeddah.

Airport Jeddah

Dari Jeddah kami berlepas ke Mekah... naik bas... lama jugak rasanye.. aku rasa kalau umur2 aku sekarang ni.. mau macam nak patah pinggang aku... nasib baik masa tu aku budak... tak de istilah sakit pinggang bagai.

Bila sampai Mekah kami singgah Masjidil Haram buat tawaf selamat datang.

Mekah


Lepas dah selesai tawaf.. kami gie hotel penginapan. Dekat jerk ngan Masjid sebab aku pergi melalui agen Utas Travel bukan melalui Tabung Haji.Sekarang aku rasa tapak hotel aku tu dah jadi sebahagian dari Masjidil Haram.

Sa'ei

Saei ni berjalan antara Bukit Saffa dan Bukit Marwah. Masa tu ada jugak letih-letih. maklum ler aku time tu budak2 lagi... selalu ikut kata hati... 

Bukit Safa

Bukit Marwah

Aku selalu jugak mengelat... kalau mak ngan abah aku tiap2 kali masuk waktu sembahyang.. derang akan pergi Masjid , tapi aku ikut mood... yang pasti aku kene pergi waktu Maghrib ngan Isyak sebab time tu tak panas... masa tu lah kami buat tawaf untuk memenuhi rukun haji.

Sepanjang kat Mekah aku sempat kucup hajaratul aswad. Walaupun ramai yang berebut2 nak kucup batu tu.. malah ada yang tak berkesempatan langsung nak kucup... aku dapat 2 kali kucup... Alhamdulillah....

Gambaran Hajaratul Aswad

Bila dah selesai kami kena wukuf di Padang Arafah... bukan Masyar yek... hehehe.... Masa wukuf ada satu insiden yang tak sedap sikit.. Masa kami semua dah sampai Padang Arafah... rupa2 nye abah aku tertinggal kat Mekah... 

Ya, Allah.. masa tu aku tak dapat nak kata apa.. yang aku tahu mak aku hanya menangis saja... bukan menangis Abah aku tak de depan mata dia... menangis takut ibadah Haji abah aku tak sah.. sebabnya wukuf ni antara rukun dalam haji.. kalau tak buat maka tak sah haji....

Mak aku bukan jenis insan yang senang mengalirkan air mata.. tetapi dikala itu... aku sebagai anak hanya mampu berdiam untuk tidak mengeruhkan lagi keadaan...

Kat sana doa amat mustajab. Semua orang nasihatkan aku supaya berdoa  yang terbaik untuk abah aku... dah semestinya aku nengok mak aku nangis, menguatkan lagi permohonan aku pada TUHAN untuk yang terbaik buat abah aku.

Aku dulu pun lepak cenggini....

Alhamdullillah...Abah aku sampai jugak Padang Arafah sebelum terbenam matahari.... bila abah aku sampai kami sekeluarga terus bersatu untuk berdoa... Abah aku kata kat Mekah masa dia tinggal... kosong...lenggang... masa tu dia berdoa betul2 depan kaabah... sayu sangat.... 

Lepas Wukuf kami ke  pergi Musalifah... naik bas jugak.. masa dalam perjalanan ke sana driver bas berenti tepi jalan. kami kutip batu kecik untuk ibadah melontar jamrah di Mina. 

Ada 3 jamrah yang kena lontar... masa ni aku nengok pelbagai insiden.. ada yang pecah kepala...berdarah-darah.... itu semua bahagian masing2. Kat sana senang dapat makanan atau minuman  free. ramai yang bersedekah... fisabilillah...fisabilillah.....

 Jamrah Aqabah

Lepas dah melontar kami diwajibkan mencukur rambut minimum 3 helai rambut. Lepas dah potong rambut... kami pulang ke khemah masing2. Masa tu jemaah lelaki dah boleh pakai baju... yang penting seluar dalam... lama jugak orang lelaki tak pakai seluar dalam.. hehehhe..

Dah selesai kat Mina.. kami balik Mekah balik... buat ibadah umrah... mak ngan abah aku banyak kali buat umrah ni untuk disedekahkan kepada yang telah pergi menghadap Illahi. 

Aku... ngeheheh hanya sekali jerk umrah aku buat... itu pun yang wajib jerk... Khen aku dah kata.. masa tu aku budak lagi.. kalau aku pergi umur aku sekarang ni... memang aku buat yang terbaik untuk pulangan masa menghadap Illahi nanti.

Lepas dah selesai kat Mekah kami nak bertolak ke Madinah... sebelum tu kami buat tawaf selamat tinggal... sayunye hati nak tinggalkan Mekah... walaupun aku budak masa tu.. tapi aku menangis kerana terlalu menghayatinya... takut aku tak mampu untuk sampai kesana lagi...

Kat Madinah aku ditempatkan kat hotel berhampiran Masjid Nabawi. Kat Masjid Nabi tu ada tiang Raudah.. wangi tiang tu... aku peluk n cium yang ada kat bahagian sembahyang pompuan jer... Ada makam Rasullullah dan sahabat...

Tiang Raudah

Makan Rasullullah

Selain melawat makam.. kami pergi ke Bukit Uhud.... kat sana aku naik unta... ya unta..la untaa....

Bukit Uhud

Aku beli kurma segar kat sini...perggh.... sedap sangat kurma segar... tak manis macam kurma yang ada kat Malaysia... rasa ala-ala isi kelapa pun ada...

Selain tu kami menziarah

Masjid Quba

Masjid Qiblatain (2 Kiblat)

Lepas dah selesai semuanya kami pun berangkat ke Jeddah untuk pulang ke Malaysia... Setibanya kami di Malaysia adik beradik aku semuanya ada menyambut kami balik...

Apapun aku amat merindui suasana disana. Ku pohon padaMU ya Allah... kiranya aku masih lagi layak bergelar tetamu Mu.. berikan lah kesempatan itu  lagi... Amin..

Kalau aku diberi kesempatan sekali lagi.. aku nak pergi ngan hubby aku pulak... lagi best kalau ada mak ngan abah aku jugak.... Apapun aku sentiasa berdoa untuk aku menjejakkan kaki kesana lagi...

Untuk menjejak kaki ke Mekah dan mengerjakan haji lagi adalah salah satu matlamat dan perancangan hidup aku...


 Nota kaki: Semua gambar adalah hasil google... terima kasih pada semua tuan empunya gambar....







Tuesday, 8 November 2011

Sesat Dijalan Yang Terang

Dalam perjalanan nak balik dari kampung... sangkut kat Sekinchan.  Jem teruk kata hubby.. sebabnye aku tidur masa tu.. bila aku celik2 jerk mata aku dah ada kat ladang kelapa sawit. kekekek... hubby aku nak mengelak dari jem,  ikut menonong kereta  kat depan.. kononnye masuk ikut jalan dalam.

Mula-mula okey jerk... konfiden jerk aku nengok tetiba masuk betul2 ladang sawit yang jalan tak ber tar langsung... aih... aku tanye betul ker jalan nie... dia kata betul kot... orang yang tau jerk berani masuk ikut celah tu... ngeheheh...  lantak hang ler... 

Tetiba masing-masing berhenti... nak mengundur.. ajer sudah.. kira dah sesat jugak ler kita ni hek...


Ladang sawit ntah saper kitorang masuk. masing2 nak keluar balik... jalan dah sempit... kereta banyak... 

 Tunggu ler konon

Keluar jerk leh ~yang~ nak tunggu depa pun bukan derang tau jalan... kalau tau tak sesat kita dalam ladang sawit tu..  alih2 hubby aku keluar sendiri dari ladang sawit tu...



Lepas keluar jerk dari ladang sawit nie.. ada jalan kecik cam nak masuk kawasan pedalaman... hmm... ntah ler ada ke idak jalan keluar... dah makin jauh jalan masuk tadi.. nak patah balik tak berbaloi benar aku rasa... maka kami pun teruskan jugak.. ikut kereta2 yang rasa deme reti jalan...


Sepanjang jalan kami terjumpa sungai.. cantik.. bersih... aku rasa ni kawasan nengok kelip2 ler... siap ada bot bagai....


Jumpa jalan cantik sikit dari tadi... tapi lepas beberapa minit tetiba jem pulak... ah sudah...  buat penat jerk redah kampung tetiba jem.... tak berbaloi langsung...


 Jem dalam pedalaman...

Aku rasa macam terkurung lak disebabkan jem kawasan cam ni....

Rupa2nye sebab satu jambatan... tersangat kecik... kereta aku muat2 gitu jerk.. kalau gerak stereng kereta maka rosak ler rim/tayar kereta.. silap2 terkena body kereta....

 Kereta beratur nak lalu jambatan. Pajero depan aku tu bergesel tayar pada jambatan kecik tu...

Kami redah2 kampung tu ada papan tanda ke Bernam Jaya.. ntah mana perginya... banyak kereta lalu situ.. hubby pun lalu situ.... lalu kawasan sawah... alih2 jumpa jugak jalan besar... kami keluar menuju ke Rawang. Pas tu keluar ke Ijok... ha...lega.... dah jumpa Ijok tu tau dah ler jalan nak balik...


Nengok tu ada patung yang taruk kat tengah2 sawah

Apa yang bestnya... sesat..sesat aku... aku boleh nengok panorama kampung.... sawah padi menguning... dari jarak dekat.... ada patung halau burung... sungai yang bersih... hmmm... sib baik time jem n kat dalam kampung tu aku ker.. anak-anak ker... tak mintak pergi toiler... kalau idak.... mana nak dihala....








Raya Haji 2011

Sambutan Raya Haji macam biasa pagi2 hubby ngan anak2 gie sembahyang raya... anak kecik aku tak gie kali nie.. tunggu kat rumah ajer....

Kali nie aku sekeluarga ngan adik aku yang bujang tu ajer beraya ngan Mak n Abah aku... 

Menu utama tetap ada

Sepanjang aku hidup, kalau raya tak pernah lagi tak de ketupat.. tak kiralah raya apa... Raya haji pun tetap ada ketupat... 

Rendang Ayam


Kurmak Ayam


Sambal Kacang.. ni bukan kuah kacang hek.. sambal kacang...


Sambal Sotong


Lodeh


Kari Daging


Ketupat




Baca Doa

Haiqal kali ni atuk dia suruh baca doa makan.... nengok mulut dia tengah terbuka besar... baca doa ler tu.... Si ShahFiq lak awal2 lagi dah nak tukar baju....



Lepas makan abah aku pergi melapah lembu... hubby aku tak gie lak kali nie.. katanye tak de geng nak melapah... anak-anak aku adik aku bawak nengok lembu kena sembelih...

Bila masing2 balik... bau lembu dah aku rasa deme nie.. aku paksa mandi.... sementara derang mandi aku pun lari pergi umah adik aku... nak nengok anak dia... sebab hari Jumaat katanya nak balik kampung dah... 

Hubby aku tengah dukung Zara Sofea...

Masa nak balik dari Hulu Klang hujan punye ler lebat... sampai Sungai Way hujan dah reda.... aku amik anak aku... balik kampung Hubby pulak.... nasib baik tak jem jalan....


Singgah Sekinchan beli benda nak mengunyah....

Beli mangga ngan jambu... nak buat hilang ngantuk.

Sampai kampung Hubby dalam pukul 6.30 petang. 


Persiapan Raya Haji 2011

Makanan raya macam biase ler aku yang masak... Saper masak... Mak Jemah yang masak.... hehehhe...

Barang-barang nak masak


Santan Kotak...

Aku jarang pakai santan biasa... Aku pakai santai segar  kalau nak buat rendang ajer. Senang masak santan kotak nie... tak pecah minyak... lauk pauk pun lambat basi.


Minyak untuk kesihatan

Macam-macam ada... ada minyak jagung... minyak munge matahari.. minyak munge canola. Tu mak aku yang pakai.. kalau kat umah aku pakai minyak sawit ajer daaa...


Merendang...  terpercik-percik minyak sampai comot dinding dapur mak aku...

Lepas siap semua masak... dah malam tu hubby ajak jenjalan... jenjalan tak turun kereta.... ngeheheh nengok KL malam raya... huhuhu macam tak pernah nengok KL malam raya apadaaa.....


Kereta memang tak banyak sangat kat atas jalan... kurang.. nak-nak area SOGO n PERTAMA Complex... terlalu selesa nak2 malam minggu. 

Pasar malam  Jalan TAR masih on... walaupun nak raya esoknya.. tapi ramai yang masih berniaga... Gambar aku tak amik pun sebab aku tak turun pun pasar malam tu..

Balik dari jenjalan aku nengok abah aku dah rebus ketupat... dia amik kat umah adik aku... adik aku dah siapkan kelonsong n isi ketupat.. balik rebus jerk.... dia tak balik sebab binik dia dalam pantang...



Friday, 4 November 2011

Welcome To The World - Zara Sofea

Selamat Datang Zara Sofea binti Mohd Zafran..Selamat menjengah dunia yang indah penuh pancaroba... 


Anak buah aku yang lahir 31.10.2011...hari Isnin...10.42 Malam... Hospital Ampang.

Semoga baby menjadi anak solehah.... Dipermudahkan segala urusan yang baik....tabah menghadapi segala dugaan dan rintangan....

Sekarang aku dah ada 3 orang anak buah pompuan.. ngeheheh sekaligus bakal menjadi assistant aku didapur time raya akan datang.... kalian2 semua... bersiap sedialah....






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...