KAWAN-KAWAN SAYA

Thursday, 6 October 2011

Steamboat Gempak Campak-Campak

Semalam time rehat berjaya jugak Majlis Silaturahim kat opis aku. Makan steamboat. Aik... steamboat lagi... dah macam promot kedai steamboat lak aku nie....


Antara bahan-bahan yang ada

Masa tengah renyah-renyah n sibuk-sibuk tu aku tak de.. amik anak sekolah.. pas tu tambah lak pening kepala... tak dapat aku mengejar majlis yang aku jugak turut serta menjayakannye.. cewah... perasan lak ko Mak Jemah oii...

Sutun ngan Udang




Sos Steamboat. Aku buat... ngeheheh nak interframe jugak ko Mak Jemah oii....

Campak-Campak


Pilih mana berkenan dihati


Bibik tengah bertanya "Nak beli yang mana satu" 



Steamboat yang ada perasa tomyam... sedap gak...  nama pun steamboat campak-campak.. maka bahan-bahan pun campak-campak ajer... sup dia campak kiub ayam ngan kiub tomyam... baling daun limau purut... perggh.... sedap bangeett!!!

Apapun terima kasih kepada yang menjayakan Majlis Silaturahim nie... Semoga jalinan ukhwah antara kita berpanjangan hendaknye...

Kepada yang nak resepi sos tue.. meh aku turunkan ilmu untuk dikongsi bersama


Sos Steamboat

1.Bawang merah
2.Bawang putih
3.Cili (nak pakai cili blender boleh, serbuk cili boleh, cili boh segera pun boleh)
4.Daun ketumbar
5.Gula merah(kalau tak de gula pasir pun boleh)
6.Air asam jawa(kalau malas nak ramas pakai cuka pun ok)
7.Kuah pecal segera(letak sikit.. jangan letak banyak.. nanti jadi kuah kacang lak)
8. Garam ngan aji sikit

Bawang ngan cili tumis. Bila dah garing masuk air asam jawa ngan gula merah. taruk garam ngan aji.
letak daun ketumbar ngan kuah pecal. Adjust air..kalau nak pekat atau cair ikut citarasa sendiri.

Sekian Mak Jemah menurunkan ilmu kepada anak-anak...




Nota Kaki: Kredit pada Shubatul ngan Zuriana sebab pinjamkan gambar walaupun tak sempat bertanye boleh ke tak pinjam gambar derang.... ngeheheh





9 comments:

  1. terbaeklah...nnti sy cuba sos mak jemah tu yer...(^^,)

    ReplyDelete
  2. boleh share resipi ye kak...
    kt sni dh menelan air liur dh tgk steambot tu..adeh la...

    ReplyDelete
  3. Anggerik Mini

    Buat.. Jangan Tak Buat



    mimiyuyu

    Cubalah resepi tu...

    ReplyDelete
  4. rara pinkmafia

    ala-ala sambal tumis jerk dik...

    ReplyDelete
  5. sedapnyaa..terus teringin nk makan steamboat..kena cari ni.

    ReplyDelete
  6. akak suka makan steamboat niii..:):)

    YummY!!

    ReplyDelete
  7. kemana hilangnya comment aku nih..

    ReplyDelete
  8. Mami Dindabella

    Apa yang hilang... jom kita cari

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...