KAWAN-KAWAN SAYA

Tuesday, 6 September 2011

Sempurnanya Ramadhan

Hari Isnin 29 August 2011 hari terakhir umat Islam. Aku macam biasa bizi ngan bab memasak.. bizi bukan sebab apa sangat.. sibuk nak kejar masak untuk esoknye... sibuk nak fikir time berbuka... Apapun Alhamdulillah semuanye berjalan lancar tanpa sebarang halangan dan rintangan.


Pas tu adik- beradik.. ipar duai sibuk  menyediakan bahan-bahan nak memasak... suasana raya dah terpanggil-panggil... seronoknye Mak Jemah nengok family berkumpul.... suka..suka... aku memang suka bila ramai-ramai cenggitu.. kemeriahan terasa.


 Bawang..halia..kentang.. semua ada


Mak Buyung bertungkus lumus menyusun kuih raya

Kuih raya ni sebenarnya untuk orang takbir dari rumah ke rumah.. kalau area rumah mak aku takbir malam raya.. kalau kat johor/serom dulu marhaban pagi raya... aku rindu nak raya kat serom sebenarnya...


Pengayam Ketupat


 Hasil Anyaman

Dalam adik beradik aku yang tahu anyam ketupat adik aku yang kat atas tu ngan aku... abang aku tak pasti reti ke tak.. tapi kalau dia reti pun dia tak akan anyam ketupat.. heheheh... 

Suatu zaman nanti kalau adik beradik aku teringin nak makan ketupan ori.. mereka kene datang beraya umah aku ataupun adik aku yang nie... aku rasa kat umah kita bila kita dah tua nanti mesti ada ketupat hek Ilan.. ngeheheh...

Rendang yang aku tumis

Rendang ni resepi Mak Long.. sebelah umah mak aku... dari dulu.. masa aku kecik2 lagi memang mak aku buat rendang cenggini... tapi sekarang aku lak amik alih.. masih mengekalkan resepi tradisi Mak Long...

Zaman dulu.. masa aku kecik2 dulu... masa arwah Kak Ina ada.. adakala dia yang buatkan rendang untuk family aku... mak aku cuma beli ayam.. tumpang kat dia... heheh dia masakkan ler tu... apapun Al-Fatihah untuk Kak Ina.. tahun pertama raya tanpa dia.


Ni pulak rendang daging...

Mak Jemah gak yang menumisnya.. raya aku tahun ni ada 2 jenis rendang... dah lama tak makan rendang daging masa raya... sejak aku kawin selama tu lah aku tak masak rendang daging.. hubby aku tak boleh makan daging... gatal katanya...

Ha... nengok tu.. time orang sibuk ader jer insan-insan kecil menjengok dapur.


Ketupat yang dah siap masak

Bila dah malam..Sementara tunggu orang datang takbir anak-anak aku main bunga api.. mercun bagai. Hubby aku siap cari kat Taman Medan lagi mercun2 tu... cari ngan Ilan..

 Macam-macam mercun ada... suke...suke...Mak Jemah suke... tapi hati-hati yek....jangan salah langkah.. haru nanti.

lepas Isyak kat masjid... Baru rombongan sampai untuk bertakbir. Syahdunye... masa takbir tu hati tersentuh.. jiwa melayang2 teringan raya zaman dulu2..



Takbir Raya

Bila dah siap takbir jerk anak-anak aku gie ikut rombongan takbir gie umah seterusnya... balik dah malam buta... sengeh2 kat aku tunjuk sampul duit raya... hehehhe...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...