KAWAN-KAWAN SAYA

Thursday, 28 July 2011

Bila Anak Mintak Nasi

Tadi masa aku tanye anak aku nak makan ape balik sekolah nie... derang pun kata nak makan nudget... hmm ...  lega hati aku.. sebabnye aku malas beno nak berenti kat kedai2 cari makan.

Selalunye kalau derang nak makan nasi aku singgah kedai sebelum ambik Along. Maka tadi masa nak balik umah.. Haiqal dah berbunyi .. "Heqal lapar lah... nak nasi" pulak.... kata tadi nak makan nudget...

Balik jer umah aku salin baju terus capai ayam kat dalam peti ais... potong2... masak tomyam....  goreng telur ngan masak nasik. Aku masak nasi pun pakai dapur gas... cepat sikit... lagi pun rice cooker tu tengah berkerak.. nasi tak rendam lagi...

Kelentang kelentong Mak Jemah lagi... demi anak, Mak Jemah rela penat... kira tak sempat berlunjur kaki aku.... Lepas masak terus gosok baju derang.. semput mak noks...

 Ayam.. aku main kelar2 gitu ajer.. nak cepat ler katakan


Bawang ngan cili api

 Jerang Nasi

Nengok nasi pun aku jerang kat dapur gas... nak cepat punye pasal.. selalunya mak mertua aku jerk masak pakai dapur gas... tak susah.. tapi kene berhati-hati.. kalau tak kang hangit.


Nasi dah masak... bagus ko Mak Jemah..  berjaya jugak masak pakai dapur gas.


Ha.. apalagi baling segala keperluan...


Goreng telur plak


Barang-barang Mak Jemah campak kat sink... tak basuh-basuh.. tak sempat... ni kalau abah Mak Jemah datang tetiba umah aku... mesti bingit telinga aku kene panahan.


Meja pun tak sempat kemas... Cepat anak-anak... makan... aku dah masak nie.... jangan kata tak nak makan pulak sudah.. harus aku kejar dengan kayu bendera... hehehe aku dah bersedia nak kibarkan bendera tau...


Nasib baik makan derang... banyak jugak ler... berbaloi ibu korang ni masak... aku amik masa 20 minit untuk masak segalanya... dengan bawang .. bahan2 belum sedia... cayalah Mak Jemah...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...