KAWAN-KAWAN SAYA

Thursday, 18 November 2010

Selamat Hari Raya Aidiladha

Aku mulakan dengan ucapan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA kepada semua yang membaca blog ni. 

Aku seperti biasa.. beraya kat Sungai Way. Tahun ni raya haji aku kat sungai way meriah.. sebab semua adik-beradik aku ader... ye lah biasenye ader yang sopak... tak cukup corum... tapi kali ni semua ader... best.. sambil2 tu kami pun sibuk nak menyiapkan hantaran Ilan yang nak nikah hari Jumaat.

Kat Sungai Way.. tak kira raya apa jenis mesti ader ketupat.. rendang....kurmak..... kuah kacang n lodeh.... aku macam biase le masak rendang n kurmak... selalunye kuah kacang n lodeh pun aku masak.. tapi raya ni kan ramai.. so kuah lodeh adik ipar aku masak.. kuah kacang... abang aku beli...ish.. buat pe le di beli... tapi dia dah beli... si tak yah le aku masak sambal kacang kali nie....


Beras yang dah ditos untuk diisi ke dalam kelongsong


Kelongsong yang mak aku beli... dah sedia untuk diisi...


Dah isi beras.. tinggal nak rebus ajer...


Ketupat mak aku dah beli kelonsong.... selalu aku nganhubby menganyam ketupat tu.... mungkin sekarang ni masing2 bizi... taksempat nak menganyam ketupat......

Perdana Menteri tengah tunjuk cara nak buat ketupat...
Hehehe... masa aku tengah buat ketupat ni.. sibuk betul ini budak kecik...kalau marah.. dia marah aku balik....

Anak adik aku.... tembam.. nak geget ajer aku rasa.....

Bahan2 nak merendang.....

Rendang sedang ditumis

Tuang santan... lemak..berkrim.....

Dah nak kering.....




Lodeh ngan rendang......

4 jerk lauk raya kali ni.. selalu ader kari....

Juadah pagi raya... plastik ape laku tu... heheh anak aku sibuk nak nasik lemak... ntah ngan mamak mana dia beli.. orang sibuk nak makan ketupat.. dia sibuk nak makan nasik lemak... apa peel ini budak...

Air teh 'O' panas.... sedap sungguh bila digandingkan ngan makanan berlemak....

Apapun... nak jumpa raya yang kami dapat berkumpul ramai2 adik beradik agak sukar sekarang ni.. sebab masing2 ada family....ada yang balik rumah mak mertua... so perkara ni memang tak boleh dielakkan... peluang yang ada kami gunakan sebaik mungkin... ini pun kebetulan sebab mungkin raya jatuh hari Rabu.. sehari lak tu.. pas tu si Ilan lak nak nikah.... sebab tu dapat kami berkumpul...

heehhe.. dulu masa aku kecik2 kitorang satu family 6 orang jerk... sekarang dah 16 orang...  tak lama lagi 17....pas tu 18.... dan seterusnya...
dah kene buat carta family nampaknya......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...